La cita ix a escena el 10 i 11 de maig amb 130 propostes, entre exposicions, dansa, poesia, música, performances, xarrades, tallers i accions participatives
“L’art ara és molt més inclusiu, involucra. El públic és part de l’obra”, reflexiona Yvonne Bacas, directora de La Nit de l’Art de Castelló, a una setmana vista perquè arranque la 16a edició d’aquesta trobada multidisciplinària per a acostar la creació contemporània. Serà els dies 10 i 11 de maig amb una programació que nodreixen més de 130 propostes, d’exposicions a dansa, poesia, música, instal·lacions, performances, xarrades i tallers “i que és possible gràcies a la cessió d’espais per part de les institucions, des de la Llotja al Menador, el Museu Etnològic o el de la Mar al Grau, on aterrem per primera vegada, la Casa dels Caragols o l’EASD, i a la implicació total dels artistes locals, que obrin els seus tallers i estudis i sense els quals La Nit de l’Art no seria avui el que és”, indica.
“La manera d’exposar l’art, de viure’l i sentir-lo, no té res a veure”, incideix Yvonne Bacas, en una retrospectiva cap a aquella primera edició de 2006. Un inici “tímid” per a la Nit de l’Art de Castelló, que va començar a bullir entre vuit galeries d’aquesta ciutat “xicoteta, amable i amb caldo de cultiu artístic” a la qual Bacas va voler exportar la cita homònima de Palma, que li va captivar des del principi. “S’ha diluït el concepte de galeria, els museus s’han hagut de reinventar i, dins d’ells, ara ocorren moltes més coses, l’art tendeix a ocupar l’espai urbà amb propostes arriscades, troba en les xarxes socials una nova via d’expressió. I amb tot això, La Nit de l’Art va haver de virar”, explica.
Eixe trànsit del passiu a l’actiu ha convertit la cita, organitzada per l’Associació d’Art Contemporani de Castelló (Asaco) i per la Generalitat Valenciana a través del Consorci de Museus, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Castelló, la Diputació Provincial, la Universitat Jaume I i PortCastelló, en un fluir de propostes artístiques que “s’entenen més des de les sensibilitats i que t’acosten més a l’artista, que parteix d’eixes mateixes emocions. Per això els projectes de La Nit de l’Art són molt emocionals”, puntualitza la directora. “Al final, és una proposta viva, que va evolucionant i es va adaptant”.
La cita encara el seu 16é aterratge amb la premissa de tornar a convertir-se en una trobada “sense barreres”, interactiva i sense límits per a l’expressió artística. La Nit de l’Art busseja per nou de les propostes de l’agenda 2024 que plasmen aquest principi. Que lliguen eixa fusió amb el públic, que transgredeixen i porten a l’extrem l’experimentació, la cerca de resposta. Cavalquen sobre el concepte d’Art Brut, sobre la dansa, la poesia escènica, la instal·lació, la performance o la videocreació.
A totes els uneix el fet de confluir, per primera vegada, en La Nit de l’Art de Castelló. També ser part d’un engranatge col·lectiu que s’expandeix molt més allà: cap a l’interior creatiu dels 18 estudis que se sumen en el marc dels ‘open studios’ (Poesía Vegetal, Museo Azul, Estudi de Sara Lloret Porcar, El Taller de Eva o La Casa del Arte); la vintena d’exposicions (EASD, Espai Obert Les Aules, Associació Amart); o els tallers sobre temàtiques tan dispars com l’estampació de gravats, cianotípia, impressió botànica, fotografia o escriptura creativa.
Els Visitans: una al·legoria metamorfosada en diàleg amb el públic
Divendres, 10 de maig. Plaça de Les Aules. 22.30 hores
L’artista multidisciplinària alacantina Inés Villaparisis està darrere del concepte artístic i el vestuari d’aquesta performance en la qual dos visitants d’un altre planeta tracten d’adaptar-se a un món nou. Una obra que arranca amb la Pietà representant “el vessant tradicional” i es fusiona amb la IA i el futur per a guiar un desenllaç en el qual tots dos personatges s’acosten al públic per a relacionar-se i compartir les seues emocions. “Els Visitans és una al·legoria i una metamorfosi”, indica Villaparisis. És una de les quatre accions performatives de La Nit de l’Art 2024, al costat de ‘Ollos cara adentro’; ‘Genio y Picasso’ i ‘Recreación en light painting’.
Triple cita amb l’Art Brut: rostres misteriosos, botelles amb missatge i salut mental
‘Misteri dels rostres’. Carrer de Cervantes, 20 I Col·loqui Art Brut (dissabte 11. Carrer Mossén Sorell, 2. 12.00 hores I ‘Mensaje en una botella’. Hall de l’Hospital Provincial
L’Art Brut trepitja fort en la Nit de l’Art amb propostes que exploren, i divulguen, aquest procés creatiu, impulsat per artistes autodidactes i fora de les convencions culturals i artístiques dominants i els límits acadèmics. I que ho reivindiquen com a art, sense més. “L’artista brut no està tan pressionat, per exemple, per les expectatives del mercat; per això pot ser molt sincer en el seu procés creatiu, absolutament íntim, veraç, genuí”, explica Marta Miró, del grup d’investigació Visionary Women Art. L’exposició ‘Misteri dels rostres’, amb 35 retrats de l’artista local Iñaki Horta Ciriza, és un punt de partida en la divulgació de l’Art Brut des de la seua experimentació amb el color, la forma i l’espai, i la fusió de llenguatges sobre el dibuix.
Miró, assessora en aquest projecte, participarà també en el col·loqui Art Brut al costat de Natalia Milis, investigadora de l’obra d’Iñaki Horta Ciriza, i l’il·lustrador castellonenc Joan Montañés ‘Xipell’.
Eixa “fidelitat tan intimista al que un sent, pensa i expressa” que, en paraules de Marta Miró, guia l’Art Brut, emergeix en ‘Mensaje en una botella. Experiencia artística en salud mental’, on conflueix també eixe altre vessant de l’art com a “refugi” i “via per al benestar i la resiliència” que destaca la investigadora. Darrere de ‘Mensaje en una botella’ estan la sanitària i pintora Rosana Asensio, la terapeuta ocupacional Laura Cerezo i les 15 persones usuàries del Centre Assistencial en Salut Mental de la Vall d’Alba. Cadascuna ha plasmat en una botella la seua obra, amb la temàtica de la mar. Un poema. Arena. Petxines. Pergamins. Un desig. “És una via per a expressar els seus sentiments sense verbalitzar-los”, indica Asensio. L’experiència és “terapèutica”, assevera. “Les i els usuaris responen bé a la creativitat. Estan molt il·lusionats amb estar en La Nit de l’Art”.
Dansa inclusiva, interactiva i al comandament d’una videoconsola
‘Diversos’. Divendres 10. Plaça Hort dels Corders. 19.00 hores I ‘Todas las veces que lo he intentado’. Divendres 10. Casa dels Caragols. 20.30 hores I ‘Game Over’. Dissabte 11. Plaça de Les Aules. 20.00 hores
La dansa uneix, des d’òptiques i objectius diferents, però amb la mateixa meta inclusiva i interactiva, a altres tres de les propostes que trepitgen per primera vegada La Nit de l’Art.
“Visibilitzar la diversitat, la dansa inclusiva i llançar un missatge: que tothom pot ballar”. Aquest és el repte, expliquen els ballarins Aquilino Abad i Sonia Murillo, de ‘Diversos’, el projecte creat per la companyia de dansa UDAE de Vall d’Uixó amb Afaniad. L’espectacle és d’un “enriquiment total; ací tothom és lliure, igual, per mitjà de la dansa arribem a quotes molt boniques”, assenyala Abad. La proposta es completa amb un taller inclusiu “per a treballar l’expressió i la llibertat, amb diferents tipus de materials, amb abraçades, moviment… ens adaptem a tota mena de públic”, explica.
Per altra banda, la companyia de dansa i arts escèniques valenciana La Repetidora, acosta una invitació interactiva a reflexionar sobre la desaparició de la dansa en ‘Todas las veces que lo he intentado’. “Pot el cos ser un museu? D’ací part la proposta”, explica una de les seues creadores, Mariana Sofía Valero. “Mentre jo balle, el meu company descriu, generant eixa doble realitat: “Estàs veient la dansa que està sent descrita? El públic és part de l’obra: el seu sentit està en el fet que ens acompanye, ens mire, per a generar una coreografia entre tots”, diu.
‘Game Over’ és el projecte de dansa interactiva per a la Nit de l’Art de la ballarina i creadora murciana, resident a València, Noelia Sánchez. “Volia recrear un videojoc, i per a això vaig programar un comandament d’una Xbox perquè, des d’ell, i a través de sons assignats a una acció, cada jugador manege els meus moviments quan prema l’un o l’altre botó”, detalla. Amb partides ràpides, de 3 minuts, el públic va posant-se al capdavant. “Passa d’un perfil passiu a assumir el rol de director i a tindre una responsabilitat: el que jo vaja a fer depén d’eixa persona. L’espectador té protagonisme absolut”, conclou.
Inclusió des de la ceràmica
‘Emergentes Luces de Inclusión’. Divendres 10 y dissabte 11. Plaça de l’Herba y carrer de Mealla
L’alumnat del centre d’educació especial i PFCB Penyeta Roja de Castelló acosta a la Nit de l’Art aquesta instal·lació ceràmica sota la direcció artística de Míriam Olivares i Berta Garrido.