La Mostra d’Arts Escèniques Reclam estrena enguany la seua inclusió dins de la Xarxa Espanyola de Teatres, Auditoris, Circuits i Festivals de Titularitat Pública i ho fa en la XXX edició del certamen que se celebrarà des del 28 d’octubre fins el 4 de desembre i plenarà de cultura la tardor a les comarques de Castelló un any més
En total, la mostra organitzada per la Universitat Jaume I a través del Servei d’Activitats Socioculturals ha programat 50 obres amb 63 funcions que es representaran en 11 municipis de la província i que mantenen la idiosincràsia de la mostra amb temes d’actualitat que busquen despertar en el espectador el pensament crític.
La iniciativa ha sigut presentada aquest matí al Paranimf de l’UJI i compta amb la col·laboració dels ajuntaments d’Almassora, Benicarló, Benicàssim, Betxí, Burriana, Castelló de la Plana, Orpesa, Vilafranca, Vila-real i Vinaròs, a més de la Diputació de Castelló, la Fundació Caixa Castelló i del Institut Valencià de Cultura (IVC). En l’acte de presentació han estat presents la vicerectora de Cultura, Llengües i Societat, Carmen Lázaro, el director artístic de la Mostra, Toni Valesa, així com representants de les diferents institucions i ajuntaments que hi participen.
«Temps de tardor, temps de Reclam», així ha iniciat Carmen Lázaro la seua intervenció en la qual ha assenyalat com la pandèmia ha evidenciat que «no estem lliures de res i la incertesa és l’única certesa, per això la cultura i les arts escèniques són més necessàries que mai, perquè ens fan lliures». En aquest sentit, ha explicat que el cartell d’aquesta edició, dissenyat per Mar Sotomayor de la Unitat de Disseny del Servei de Comunicació i Publicacions, «ens desperta a través d’un rellotge que sonarà i al qual es pot respondre de manera lliure, fent cultura o assistint als espectacles, però també fent patent que tindre una bona salut intel·lectual és també molt necessari», ha afirmat.
Així mateix, la vicerectora ha destacat que el Reclam és fruit del treball conjunt de moltes institucions i és una via d’aproximació de la comunitat universitària i la població dels municipis participants a la cultura artística.
Per la seua banda, el coordinador del Reclam, Toni Valesa ha apuntat que «el certament arriba enguany a la XXX edició mantenint la seua identitat i filosofia que és generar pensament crític i reflexiu a la societat amb la programació d’obres en les que es tracten temes d’actualitat i conformen la condició humana». En aquest sentit, Valesa ha assenyalat que «l’essència de les arts escèniques és emocionar l’espectador, fer-lo patir i gaudir, i així les representacions d’enguany ens mostraran allò còmic i allò tràgic de la vida a l’escenari, i no deixaran indiferent a ningú». Temàtiques com la violència de gènere, els moviments migratoris, la memòria històrica o la salut mental «són l’esquelet de la programació del Reclam que més allà de la bellesa estètica de les creacions aporta un missatge social i de conscienciació».
El Reclam s’inaugurará el divendres 28 d’octubre al Paranimf amb l’obra Solo llamé para decirte que te amo de la companyia argentina Focus, una comedia costumista, irònica i amb dosis d’humor negre dirigida per Nelson Valente. La clausura tindrà lloc al Teatre Municipal de Benicàssim, el dia 4 de desembre, amb l’obra Sopla!, de la companyia Tropa Circus, un espectacle de circ, humor i música en directe per a tots els públics.
Els dramaturgs i artistes castellonencs tindran el seu espai en el marc del Reclam amb obres com Passos Lleugers, un adaptació de la companyia La Ravalera, en col·laboració amb Amnistia Internacional, de l’obra de la italiana Dacia Maraini, basada en relats de dones maltractades; l’estrena de La Torre del Silencio, dels vilarealencs La Medusa; Johnny Chico, una obra interpretada pel actor d’Onda, Víctor Palmero, on es tracta la temàtica LGTBI; Las Couchers, de la companyia Inpro-gress, composada per dos alumnes de l’Aula de Teatre Carles Pons de l’UJI; o Els Tardigrads, una producció de la companyia valenciana Al anochecer Produccionesdirigida per Sergio Caballero.
En quant a espais escènics, el Paranimf tindrà un àmplia programació entre la que destaquen les obres Winnipeg, de Puça Espectacle, una representació que tracta el tema de la memòria històrica i que exposa l’exili de 2.000 republicans espanyols que es van exiliar a Xile i que es va anomenar Els fills de Neruda; El Avaro, amb la qual la companyia Atalaya vol commemorar el 400 aniversari del naixement del dramaturg francés Molière; Memoria eraikiz – Flores en el asfalto, de la companyia vasca Hortzmuga Teatroa, una instal·lació artística multidisciplinària que proposa un viatge emocional amb l’objectiu de sensibilitzar sobre la violència masclista (només 30 persones per representació); El Búho, una obra de Titzina Teatre, que aprofundeix sobre les malalties mentals o Escolta’m, una producció de la Universitat de València que posa èmfasi en el suïcidi, per a donar visibilitat a una problemàtica que ha sigut tabú durant molts anys.
L’obra El Gran Comediant, una comèdia produïda de forma conjunta de Focus, Ariska Films i Nakatomi, protagonitzada per Joel Joan, es podrà veure al Teatre Principal de Castelló, junt a altres creacions com Pau, una comèdia contemporània de l’Institut Valencià de Cultura dirigida per Gemma Miralles que tracta qüestions de gènere; Las Danesas, una producció del IVC dirigida per Xavo Giménez que tracta les relacions familiars des del teatre de l’absurd; Safo produïda per Teatre Romea és un poema escènic, musical i visual que explora la figura del gran poeta de lesbos i interpretada per Christina Rosenvinge; Ambulant un obra de circ contemporani de la companyia La Fam amb el clown Víctor Segarra com a fil conductor de l’espectacle o Una terapia integral, de Velvet Events i que està protagonitzada per Angels Gonyalons.
El Teatre del Raval també oferirà una àmplia programació que s’iniciarà amb Nacidos culpables, de Peter Sichrovsky, un obra que es basa en entrevistes realitzades a fills i nets d’antics nazis. Les representacions continuaran amb Un tal Shakespeare, de Cascai Teatro, que fa un repàs a l’univers creatiu del dramaturg britànic i l’adapta a l’època contemporània o Cervantes i el joc de l’oca, un obra de la companyia Botarga que atorga al Cervantes com una fabulació mítica inventada pels erudits.
La música també tindrà el seu apartat en aquesta mostra d’arts escèniques amb tres espectacles: Manifest antiromàntic, una sàtira discotequera dirigida per Joan Palomares i Pau Berga en forma d’electro-òpera que narra una història real de tinder; Viaje al centro de un idiota, un espectacle musical creat per Enric Montefusco, que és una col·laboració amb el Trovam; el Tocadiscos de Fuster, un espectacle teatral amb música en viu, interpretada per Pau Alabajos, i que reflexiona sobre el moviment de la Nova Cançó o Preludi a la lentitud, un poema sonor creat per Versonautas.
En quant a la dansa, el Reclam comptarà amb tres actuacions. La primera, La solidesa del cor feble, és un obra de Toni Aparisi i David Moliner que es posarà en escena a la Sala Sant Miquel de Castelló i en la que s’interpretaran peces de Bach. A Borriana arriba l’obra VDF 2022 del col·lectiu València Dancing Forward, que interpretarà coreografies de Nacho Duato i Zöe Ashe Browne, entre d’altres. Mentre, a Betxí es podrà gaudir de l’espectacle Migrare, de Maduixa Teatre que reflexiona sobre les migracions.
Les funcions dirigides a un públic familiar també són un eix fonamental en la programació de la mostra. Destaquen creacions com Playtime, que es representarà a Almassora; Mare Terra un espectacle de titelles i actors per a infants a partir de 3 anys de la Companyia del Príncep Totilau; Pedra a pedra, del Teatre de l’Home Dibuixat; La Via Làctia, un espectacle per a públic familiar de grans titelles i actors en llum negra de la Companyia El Cau de l’Unicorn; La barca, una obra infantil sobre sostenibilitat de la companyia La Larvàriad’antigues alumnes de l’Aula de Teatre Carles Pons de l’UJI; UP!, un obra realitzada en el marc de El Petit – Festival internacional d’arts per a la primera infància; Chucho de la companyia Filis Teatro o Shhh…El col·leccionista de sons, un al·legat de respecte a la natura de Factoría Los Sánchez i Imaginary Landscape Factory.
A més, el Reclam ha programat obres com Waterloo, d’Albena Teatre; Amado, que conta la historia d’Amado Granell, un tinent republicà de Borriana exiliat que va alliberar a París del Nazisme; Verso a Verso, amb la participació de l’actriu Charo López en el cartell; We will never be champions, interpretada per els membres de l’Associació de Persones amb diversitat funcional o La lluvia amarilla, adaptació d’una peça de Julio Llamazares que tracta el tema de la despoblació al món rural.